Avvikelser i kundtjänsten för värnpliktiga 5-12 januari 2026
Underhållsarbete utförs i Försvarsmaktens kundtjänst för värnpliktiga MinMili mellan den 5 och 12 januari, då vissa elektroniska formulär inte kommer att vara tillgängliga. IT-systemets underhållsarbete påverkar också kundservicen på regionalbyråerna under torsdag den 8 och fredag den 9 januari. Under denna tid kan värnpliktsärenden skötas i begränsad omfattning vid regionalbyråerna. Regionalbyråernas kundtjänst kommer att fungera normalt igen från och med på måndag 12 januari.
På grund av servicearbeten kan följande blanketter inte inlämnas via Min Mili 5-12 januari kl. 11:
- Ansökan om ändring av tidpunkten för inledande av tjänst/tjänstgöringsplatsen
- Anmälan om förändring i hälsotillståndet
På grund av servicearbeten kan följande blanketter inte inlämnas via Min Mili 7 januari kl. 16 - 12 januari kl. 11:
- Ansökan om vapenfri tjänst
- Frivillig tjänstgöring för kvinnor & Frågeformulär för utredning av hälsotillstånd
- Ansökan till insatsberedskap för militär krishantering
- Repetitionsövning mottagningsbevis (B-delen)
- Begäran om uppdatering av egen uppgifterna
- Frivillig övning mottagningsbevis (B-delen)
- Ansökan om befrielse från en repetitionsövning
- Ansökan om befrielse från beväringstjänst på grund av flerfaldigt medborgarskap
Under servicearbetet kan man sköta ärenden med formulären som finns på adressen https://puolustusvoimat.fi/sv/blanketter och återlämna dem till den värnpliktiges egen regionalbyrå. När man sköter ärenden med pappersformulär får man beslutet endast som rekommenderat brev.
Kontaktupggifter till regionalbyrårerna hittar du här:
- genom att logga in till MinMili eller
- på adressen https://puolustusvoimat.fi/sv/kommunforteckning.