Hyppää sisältöön

Ensimmäisen vuosikurssin kadetti saa laivakonekiväärikoulutusta.

Koulutuspurjehdus 2017

Miinalaiva Hämeenmaa on kuusi viikkoa Merisotakoulun koulutuspurjehduksella Itämerellä, Pohjanmerellä ja Atlantilla. Purjehdus alkaa 3.5. ja päättyy 11.6.2017.

Purjehdukselle osallistuva miehistö pitää matkalla blogia, jonka kirjoittajat vaihtuvat purjehduksen aikana. Purjehduksen etenemistä voi seurata myös merivoimien Facebook-sivujen kautta.

Koulutuspurjehdus 2017 -blogi

Blogit

Ensimmäisen vuosikurssin kadetin arkea ja tunnelmia

Julkaisupäivä 8.5.2017 10.06 Blogit Merivoimat Merisotakoulu Rannikkolaivasto

Kauan odotettu koulutuspurjehdus on saatu vihdoin kunnolla käyntiin, ja laivan rutiinit ja käytännöt alkavat hahmottua myös meille nuorimmille kadeteille. Lähtökohdat purjehdukselle olivat monilta osin jännittävät, onhan tämä suurimalle osalle meistä ensimmäinen kunnon kokemus laivaelämästä. Kokemattomuus merellä olosta sai aikaan jopa pelonsekaisia tunteita, sillä oli tiedossa, että kova keli etenkin Pohjanmerellä voi vaikuttaa henkilöstön toimintakykyyn.

Toistaiseksi kelit ovat kuitenkin suosineet meitä, eikä merenkäyntiä ole juurikaan sisätiloissa huomannut. Tämä on taannut meille loistavan koulutus- ja oppimisympäristön, ja oppimista on toden totta tapahtunut. Vaikka itselleni tämä on jo toinen koulutuspurjehdus, riittää uutta opittavaa ja vanhojen tietojen sekä taitojen syventämisessä työsarkaa.

Koulutuksemme on sisältänyt niin merenkulkuun kuin asejärjestelmiin liittyviä oppitunteja sekä käytännön koulutuksia ja laivalla toimimisen perusteita. Toimintaympäristönä alusta on hankala verrata oikein mihinkään. Tilojen ahtaus, henkilöstön paljous, tiukat rutiinit sekä yleisen siisteyden jatkuva ylläpito ovat asioita, joihin on pitänyt kiinnittää erityistä huomiota. Myös muut kadetit, niin vanhimman kuin oman kurssimme, tulevat väkisinkin tutuiksi, ja omaa tilaa voi olla vaikea löytää.

Toistaiseksi kaikki on kuitenkin mennyt erinomaisesti, ja sopiva pilke on pysynyt silmäkulmassa. Erityisen ilahduttavaa on ollut huomata aluksen palkatun henkilökunnan ja varusmiesten suhtautuminen meihin nuorimpiin kadetteihin, vaikka monet yksinkertaisetkin asiat on pitänyt opettaa kädestä pitäen. Toki kurssimme aikaisemmin aluksilla palvelleet ovat pystyneet auttamaan muita erinäisissä tehtävissä. Tämä on tiivistänyt ryhmähenkeä entisestään.

Päivittäisten koulutusten lisäksi ajamme yöllä merivahtia, mikä ajoittain jättää yöunet varsin vähälle. Merivahdissa saamme varsin kattavan kuvan miehistötason tehtävistä ja aluksen ohjaamon toiminnoista. Vahdin ohessa vanhin kurssi kouluttaa meille eri laitteiden toimintoja ja muita aluksen ohjailuun oleellisesti liittyviä asioita. Saamme myös radio- ja konekoulutusta, jotta saamme mahdollisimman laajan kuvan eri elementeistä, joita alus tarvitsee tehtäviensä suorittamiseksi.

Oppiminen ei kuitenkaan rajoitu oppitunteihin ja vahtiin, vaan vapaalla ollessa on opeteltava mm. Morsen aakkoset sekä eri asejärjestelmien toimintoja. Koulutukseen kuuluu myös perinteisiä merimiestaitoja, solmuja sekä puhdetöitä, joista monet meistä olivat silmin nähden ilahtuneita. Saa nähdä, jos joku näistä töistä päätyisi kotiin asti tuliaisiksi! Purjehduksen edetessä on tiedossa entistä haastavampia ja syventävämpiä koulutuksia, joten on syytä olla hereillä heti alusta asti. En kuitenkaan usko, että mitään ongelmia oppimistavoitteisiin pääsemisessä tulee olemaan, sen verran hyvin on matka alkanut.

Ikävä kotiin ei ainakaan toistaiseksi ole juurikaan kadetteja painanut, tai sitten olemme hyviä peittämään sen. Tietysti aina kun maata on näkyvissä, kerääntyy peräkannelle joukko henkilöstöä etsimään edes heikkoa puhelinverkkoa. Englannin kanaalin jälkeen onkin edessä pidempi pätkä ennen Funchalin huoltokäyntiä, jolloin yhteyksiin taas pääsee. Eikä huoltokäynti muuten tule yhtään liian aikaisin.

Terveisin kadetti Eetu Viljakainen, 86. merikadettikurssi

Merisotakoulu Merivoimat Rannikkolaivasto
´