Timanttista tiimityötä taivaalla

Ilmavoimat
Julkaisuajankohta 14.5.2025 11.52
Tyyppi:Tiedote

Ilmavoimien virallisen taitolento-osaston Midnight Hawksin miehistöön on tehty useita muutoksia kaudelle 2025.

Kaudella 2025 Midnight Hawksia johtaa kapteeni Ville Kirijatshenko, vasemmalla siivellä lentää kapteeni Arttu Majuri ja oikealla siivellä kapteeni Lauri Lappalainen. Takamiehen paikalla jatkaa kapteeni Petteri Wahlgren. Osaston rookiena aloitti kapteeni Ville Mattila, ja valvojaksi siirtyi kapteeni Juho Tervahartiala. Kaikki osaston ohjaajat toimivat lennonopettajina Ilmasotakoulussa Hävittäjälentolaivue 41:ssä, ja osastolentäminen tapahtuu päätoimen ohella.

Osastolla on takanaan intensiivinen treenikausi, jonka aikana sarjoja on lennetty vaihtelevissa olosuhteissa. Harjoituskauden kehitys on ollut Kirijatshenkon mukaan todella hyvin nähtävissä. 

- Tavoitteena on ollut lentää pari keikkaa päivässä, minkä lisäksi pyrimme käymään simulaattorissa. Päiviin on tullut kuormaa, mikä on hyvä, koska se hitsaa porukan hyvin yhteen. Alussa ollaan hieman epämukavuusalueella, on vähän kiire ja päällä kuormaa myös muista päivätöistä. Nyt kolmen viikon intensiivisen harjoitusjakson aikana olemme pystyneet keskittymään lähes täyspäiväisesti esityslentämiseen, Kirijatshenko kertoi ennen kauden alkua.

Sarja pysyy tällä kaudella samana kuin viime vuonna. Osaston lentävään miehistöön on tullut useampia muutoksia, joten tuttu sarja helpottaa uusien jäsenien sarjan omaksumista. Sarjassa nähdään muun muassa rivisilmukka, vesiputous, jättöpyörre ja tietenkin Midnight Hawksin tavaramerkki, tiivis vinoneliö eli timantti. 

Uudet roolit

Osaston johtajana aloittanut Kirijatshenko kertoo, että nykyinen rooli eroaa huomattavasti lentämisestä vasemmalla siipipaikalla, jossa hän lensi kaksi kautta. Siipipaikka kuormittaa fyysisesti enemmän kuin johtokoneella lentäminen, kun taas johtokoneessa kuorma on henkistä. 

- Kun siivellä alkaa olla homma hallussa, niin ainakaan itseä lentäminen ei siinä vaiheessa kuormita henkisesti. Se on älyttömän kivaa ja nautinnollista. Esitykset ovat vielä erikseen harjoitusten lisäksi. Niissä on sellainen kisasuorituksen aikainen pieni jännitys, beast mode tai flow-tila, miksi sitä haluaakaan kutsua, hän kuvailee.

Osaston johtajana toiminen tarkoittaa vastuuta tiimistä sekä esityksen kokonaisuudesta, suunnittelusta ja läpiviennistä.

- Henkinen kuorma on raskaampi kuin fyysinen kuormitus. Se tulee keikan valmisteluista ja sen päättämisestä, mitä sarjaa lähdemme ajamaan. Johtoroolissa ei voi vain seurata muita, vaan pitää olla koko ajan tilanteen päällä. Tässä joutuu tekemään paljon taustatyötä, mikä ei välttämättä näy osaston muille jäsenille. Johtaja kantaa myös vastuun, mikäli jotain menisi syteen, hän sanoo.

Uusissa rooleissa nähdään myös viime kauden tuplaseiskat Majuri ja Lappalainen. Majuri kertoo odottavansa kaudelta eniten esityksiä ja kuvailee treenikautta mukavan haastavaksi ja hauskaksi. 

Lappalaisen mielestä on hienoa päästä vihdoin tositoimiin parin vuoden osastoon kuulumisen jälkeen. 

- Vielä ei ehkä ole päässyt flow-tilaan, mutta olen pysynyt nauttimaan tästä hommasta ja se tuntuu mukavalta. Ensimmäiset pari viikkoa oli enempi vähempi epämukavuusalueella. Se oli osaltaan myös aika kehittävää, ja piti aistit hereillä. Nyt kun lähtee koneelle, niin tuntuu että tietää mitä tekee.

Tiimin seiskana eli selostajana aloittanut Mattila huolehtii esitysten juonnoista, musiikeista, sosiaalisen median tuotannosta sekä osaston yleisistä tehtävistä.

- Olen päässyt istumaan koneessa ja aistimaan tunnelmaa. Monet, jotka ovat lentäneet tässä porukassa sanovat, että tämä on parasta aikaa uralla. Nyt kun katsoo uusia lentäviä jäseniä, ja millaista se heille on, niin sitä kyllä odottaa, hän sanoo.

Osaston uuden johtajan tehtäviä ja tiimin työskentelyä tukee valvoja, joka jakaa kokemuksia ja vinkkejä sekä valvoo esityksiä maasta käsin ja antaa palautetta radioyhteydellä. 

- Vaikka tuntuu pahalta luopua Midnightissa lentämisestä, syttyy vielä siitä, että pääsee jakamaan uudelle tiimille, mitä on itse oppinut. Tässä hommassa on paljon kirjoittamatonta tietoa, jota voi tuoda tiimin tueksi. Kiva katsoa, kun tarina jatkuu. Osasto ei kaipaa miehiä, se jatkaa itsenäisenä eteenpäin, sanoo Tervahartiala.

Vaikka roolit ja henkilöt muuttuvat, tekemisen ydin pysyy samana: Osastotaitolentämisessä tiimityö ja yhdessä tekeminen korostuvat. Molemmat ovat tärkeitä niin ilmassa kuin maassa. 

- Tämä on joukkuepelaamisen ydintä. Mielestäni mitä aikaisemmin lentäjän uralla oppii pelaamaan tiimissä, sen paremmin todennäköisesti menee, Kirijatshenko kuvailee.

Kausi 2025 – esityksiä kotimaassa ja Italiassa

Kauden aikana Midnight Hawks nähdään useissa kotimaisissa tapahtumissa ympäri Suomea. Yleisö pääsee katsomaan Midnight Hawks -esityksiä esimerkiksi 4.6. puolustusvoimain lippujuhlan päivänä Kuopiossa ja Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä Kauhavalla 14.-15.6. Kauden huipentaa Frecce Tricolori -taitolentoryhmän 65-vuotisjuhlalentonäytös Italian Rivoltossa.

Midnight Hawks toivottaa kaikki tervetulleiksi katsomaan kauden esityksiä.

- Olemme lisäksi tavattavissa tapahtumissa. Meitä saa nykäistä hihasta, jos haluaa jutella tai moikata, Majuri sanoo.

Katso kaikki kauden esitykset esityslentokalenterista!

Lue lisää Midnight Hawksista

Seuraa Ilmavoimia sosiaalisessa mediassa

Facebook
Instagram
X