Hyppää sisältöön

Hylje keräsi kaatuneen ruoppaajan öljyt talteen
Merivoimilla valmius öljyntorjuntaan

Rannikkolaivasto
Julkaisuajankohta 9.2.2017 12.19
Uutinen

Merivoimilla on taistelualusten lisäksi jatkuvassa valmiudessa on myös öljyntorjunta-alus, joka Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) virka-apupyynnöstä lähtee torjumaan ympäristövahinkoja. Tiistaina 31.1.2017 valmiusvuorossa oli öljyntorjunta-alus Hylje, jolle tuli tehtäväksi lähteä Hangon edustan merialueelle valvomaan ylösalaisin kääntyneen ruoppaajan mahdollisia poltto- ja voiteluainepäästöjä.

Hylkeen miehistö varusmiehineen laski haveristin ympärille U-kirjaimen muotoon yhteensä 800 metriä raskasta avomeripuomia. Puomit ankkuroitiin paikalleen ruoppaajan kääntöoperaation ajaksi estämään poltto- ja voiteluaineiden kulkeutuminen rannikolle.

– Ruoppaajasta mereen vuotaneet öljyt saatiin kerättyä imeytyspuomilla ja Hylkeen omalla keruukalustolla, kertoo aluksen päällikkö, kapteeniluutnantti Aki Pykälistö, jonka tavoitimme haveripaikalta jälleen viikkoa myöhemmin.

Myrsky pitkitti urakkaa

Ruoppaajan kääntäminen osoittautuikin pitkäksi rupeamaksi, jonka ajan Hylkeen oli jatkettava tehtävässä paikalla valvomassa. Haveristi saatiin käännettyä vasta lauantaina 4. helmikuuta isolla kelluvalla nosturilla, jonka jälkeen ruoppaaja hinattiin Hangon kalasatamaan. Nosturi ja puomit jäivät vielä merelle, josta ne oli tarkoitus hakea seuraavana päivänä.

Sunnuntaiaamuna nousi kuitenkin myrsky, joka sotki suunnitelmat. Puomeja ei pystytty keräämään kovassa aallokossa, mutta Hylkeen oli käytävä siirtämässä niitä, jotta nosturi saatiin pois mereltä. Hylje miehistöineen tukeutui Hangon satamaan odottamaan myrskyn laantumista.

– Meidän oli pysyttävä riittävän lähellä, jotta pystyimme valvomaan puomien pysymistä paikallaan. Myös Hangon luotsit tarkkailivat ohiajaessaan, etteivät puomit ajautuisi meriliikenteen tielle, Pykälistö toteaa.

Hylje pääsi keräämään puomeja ankkureineen vasta keskiviikkona 8. helmikuuta, jolloin aallon korkeus lopulta laantui alle puoleentoista metriin.

– Alamme nyt setviä näitä täältä kyytiin, päällikkö huoahtaa ja kertoo myrskyn heittänen puolitoistametriä korkeita puomeja päällekkäin ja toistensa ympäri.

Myrskyn aiheuttamasta jälkisotkusta huolimatta öljyntorjunta-aluksen päällikkö on varsinaiseen tehtävään tyytyväinen:

– Pääasia on se, että ruoppaaja ja öljyt saatiin merestä pois, Pykälistö korostaa, – Tätä vartenhan harjoituksia on pidetty.

Yhteistyösopimus ympäristövahinkojen torjuntaan

SYKE ja merivoimat ovat tehneet yhteistyösopimuksen, jonka perusteella merivoimat miehittää ja operoi SYKE:n omistamia öljyntorjunta-aluksia. Aluksia on kolme: Halli, Hylje Louhi, jotka kaikki ovat sijoitettu Rannikkolaivaston 8. Huoltolaivueeseen. Hallin kotisatama on Pansiossa, Hylkeen ja Louhen Upinniemessä. Aluksia käytetään muiden viranomaisten toiminnan tukemisen lisäksi merivoimien lakisääteisten sotilaallisten tehtävien toteuttamiseen huolto- ja tukialuksina.

– Suomen ympäristökeskuksella on tässä yhteistyökuviossa johtovastuu ja alusresurssit, meillä merivoimissa kyky miehittää ja operoida aluksia, kuvailee 8. Huoltolaivueen komentaja, komentaja Juha Kotilainen.

Yhteistyösopimus on tehty juuri tällaisia tehtäviä varten. Koko yhteistyö tähtää ympäristövahinkojen torjuntaan ja sen kehittämiseen yhteistyöllä harjoitusten kautta, Kotilainen summaa, – Vastaavankaltaisia tuki- ja varmistamistehtäviä merivoimille tulee noin 1-2 tapausta vuosittain.

Suomen ympäristökeskus pyysi merivoimilta virka-apua lauantaina ylösalaisin kääntyneen ruoppaajan kääntöoperaatioon. Tehtävään käskettiin valmiusvuorossa oleva öljyntorjunta-alus Hylje. YOR Hylje oli valvomassa, etteivät ruoppaajassa olevat poltto- ja voiteluaineet kulkeudu rannikolle.

´